Tuesday, September 8, 2009

Perigi Hang Tuah di belakang rumahku..

Apa dh nk jadi ni? Macam-macam idea yang muncul dalam kepala saya tentang cerpen Hang Tuah ini. Yang mana satu sebenarnya yang mampu saya sempurnakan menjadi sebuah cerpen yang nyata? Ente sudah fening la... silap-silap hari bulan saya ni digelar "minah jening" kelak. mana tak nya, asyik berangan dan berimiginasi setiap saat tapi satu kerja pun tak jalan. sabar...sabar...mungkin hasilnya akan kelihatan nanti. Satu lagi idea yang muncul di dalam kotak minda hikmat saya. Idea ini muncul sewaktu saya melihat gambar perigi Hang Tuah. Di belakang rumah saya di kampung juga terdapat satu perigi usang yang masih boleh digunakan sehingga sekarang. Saya membayangkan perigi yang terdapat di belakang rumah saya itu adalah perigi Hang Tuah. Apa yang lebih menariknya, saya membayangkan setiap kali saya mempunyai masalah, kemurungan atau kesedihan, perigi itulah yang akan menjadi teman saya. Apabila saya menghampiri perigi itu, bayangan Hang Tuah akam muncul di dalam air perigi. Hang Tuah akan menghiburkan hati saya dengan menceritakan kisah-kisah tentang hidupnya. Dalam hal ini, saya membayangkan Hang Tuah muncul sebagai seorang pakar kaunseling kepada saya. Dia jugalah penawar tatkala saya berada dalam kedukaan. Macam-macam kan? ayo... apa nak jadilah dengan kamu ni zaila.. just wait and c...

Perigi Hang Tuah terletak di Kampung Duyong, Melaka ini dikatakan mempunyai kaitan dengan Hang Tuah seorang pahlawan yang terkemuka di Nusantara ini di Zaman Kesultanan Melayu Melaka (1398 - 1511). Hang Tuah Yang dilahirkan di Kampung Duyung ini dipercayai menggali sendiri perigi ini untuk kegunaannya.Pada asalnya perigi ini adalah kecil tetapi lama kelamaan menjadi besar dan dalam. Perigi ini dikatakan tidak pernah kering, walaupun di musim kemarau panjang. Airnya sentiasa jernih dan dikatakan boleh menyembuhkan penyakit



No comments:

Post a Comment