Friday, September 4, 2009

Diriku Tun Teja

Apa cerita malam ni ye? Hari ini saya membaca komen sahabat saya Atikah Buang. Dia menggelar saya dengan panggilan "persuratan" sejak dari semester pertama pengajian lagi. Knapalah susah sangat dia nak panggil nama saya dengan panggilan sebenar. Sudah menjadi tabiat baginya menggelarkan diri saya sedemikian. Tapi saya tak kisah.. Atikah..atikah.. Dalam kesibukan saya menjalani kuliah sepanjang minggu, terdapat satu kerusingan dalam minda saya. kerungsingan mengenai watak Hang Tuah yang akan muncul dalam cerpen ciptaan saya kelak. Bagaimana saya ingin menjelmakan watak Hang Tuah dalam cerpen saya? sungguh berat tugasan kali ini. Dr Mawar? memang tanggapan pertama saya apabila meihat beliau adalah saya menganggapnya lain daripada yang lain. Bukan pujian dan bukan juga kritikan dari saya. Saya hanya menyatakan pandangan. Akibat sifatnya yang lain daripada yang lain inilah, beliau memberi tugasan cerpen eksperimental yang berkaitan dengan Hang Tuah. Saya terima tugasan ini walaupun saya memang tidak dilahirkan sebagai seorang penulis yang mempunyai daya imiginasi yang tinggi seperti Dr Mawar. Saya menyhut tugasan ini dan akan menganggapnya sebagai satu cabaran. Masih saya ingat mengenai cadangan Dr.Mawar yang mencadangkan agar saya membayangkan Hang Tuah muncul bersyair bersama saya.. Sungguh menarik tetapi saya perlu memerah imiginasi untuk menjadikan situasi itu lebih menarik. Bagaimana jika saya membayangkan diri saya sebagai Tun Teja yang menyintai Tuah tetapi cinta itu tidak kesampaian? wah...cerpen cinta dari saya. Insyaallah... Sejak saya mendengar lagu Berkorban Apa Saja yang telah didengarkan oleh Dr Mawar kepada kami dalam kuliahnya khamis lalu, saya menjadi penggemar lagu tersebut. Saya menghafal liriknya. Memang mendayu-dayu lagu tersebut. Bersesuaian dengan jiwa saya yang amat meminati lagu-lagu tradisional. Allahyarham Sudirman adalah idola saya. Lagu Berkorban Apa Saja adalah nyanyian allahyarham Tan Sri P.Ramlee yang membawa watak Hang Tuah dalam cerita tersebut.

3 comments:

  1. Haishh... sabo jela ku ngn bdk2 ni
    Ci Zaila... raye lame lg yek. Siapkn cerpen 2 dlu.
    Jgn jd mcm Sendawa Naga, raye blom... sndawe je lebih

    Miss you bebeh!

    ReplyDelete
  2. Zaila
    ayuh, saya mahu baca bait syairmu dengan Tuah!

    ReplyDelete
  3. jahat la miss jawa 2..mmg nak kne die sem dpn nie..hahahahah
    miz u alot jawa banting

    ReplyDelete